federació
- normativa
- Estatuts / Reglament General
- Pla de Competició / Regles de Joc
- canvis de junta
- reconeixement mèdic esportiu
- Cardioprotecció
- Subvencions
- Protocol COVID-19
- Activitats Autoritzades
- Veure Totes
- Campanyes
- Veure Totes
![]() |
Campanyes
JOC NET
La primera iniciativa que ha dut a terme la Federació Catalana de Futbol per acabar amb la violència física i verbal en el futbol, per fomentar el joc net, la resolució de conflictes, el treball en equip i els hàbits de vida saludables ha estat durant el curs 2012-2013 amb el llançament de la campanya ‘Joc Net’.
La finalitat d’aquesta mesura és, d’una banda, minimitzar els incidents als camps de futbol i pavellons, i de l’altra, reduir el nombre de targetes que s’ensenyen en els enfrontaments. El programa ha comptat amb la col·laboració de nombroses entitats i de futbolistes de nivell mundial com Leo Messi, Andrés Iniesta, Carles Puyol, Xavi Hernández, Sergio García o Kiko Casilla.
En què consisteix la campanya?
Consisteix en protegir els jugadors i jugadores de Catalunya en les seves etapes formatives, sobretot davant les males conductes i accions que, de vegades, es poden veure a les grades dels terrenys de joc.
Durant la temporada 2011-2012, els diferents Comitès de Competició que pertanyen a l’FCF alerten que el nombre d’incidents creix als partits. Veient la situació, la Junta Directiva decideix promoure els valors i el fair play en diferents campanyes. D’aquesta manera, la temporada 2012-2013 neix la campanya ‘Joc Net’, que va ser la primera pedra d’un projecte que creix i es va desenvolupant a mesura que passen els anys.
Totes les campanyes estan englobades dins del lema ‘RESPECTE’, valor primordial a impulsar per l’FCF. Si mostrem respecte al rival, a l’àrbitre, al públic, als entrenadors, als pares/mares,... tots tindrem un futbol i un futbol sala més nets i lliures de males praxis.
Elements que en formen part:
Modificacions reglamentàries:
RESPECTE
La temporada 2013-2014, neix la campanya ‘Respecteu la nostra il·lusió’, emmarcada dins la primera iniciativa que es va dur a terme, ‘Joc Net’. La finalitat d’aquesta mesura és acabar amb la violència física i verbal en el futbol i futbol sala, fomentar el joc net, la resolució de conflictes, el treball en equip i els hàbits de vida saludables. En definitiva, minimitzar els incidents als camps de futbol i pavellons.
En què consisteix la campanya?
‘Respecte’ va suposar un salt de qualitat i d’ambició envers a Joc Net, ja que anava i va molt més enllà. Aquesta campanya no busca un canvi puntual, sinó que pretén canviar la manera com entenem l’esport. Promou les conductes desitjables en un terreny de joc i, per primera vegada, també es dirigeix als pares i mares dels jugadors. Sense saber-ho, ells també poden fer que el futbol no sigui divertit o educatiu. Els resultats han estat notables i s’ha decidit convertir ‘Respecte’ en la campanya paraigües de totes les que vindran en els següents anys. És a dir, totes les campanyes estan englobades dins del lema ‘RESPECTE’, valor primordial que impulsa l’FCF. Si mostrem respecte al rival, a l’àrbitre, al públic, als entrenadors, als pares/ mares,... tots tindrem un futbol i un futbol sala més nets i lliures de males praxis.
Elements que en formen part:
Modificacions reglamentàries:
PROU VIOLÈNCIA
Durant la temporada 2015-2016, la Federació Catalana de Futbol promou la campanya d’Antiviolència. Sota el lema ‘Prou violència al futbol’, tots els equips de futbol i futbol sala de Catalunya surten al terreny de joc ensenyant una bandera negra amb el corresponent lema amb l’objectiu de reclamar a tot l’entorn d’aquest esport el màxim respecte.
En què consisteix la campanya?
Pretén erradicar les conductes incíviques, com ara la discriminació per motius de sexe, de raça o insults, als camps de futbol i pavellons de futbol sala.
Elements que en formen part:
Aquesta campanya no només consisteix en lluir la bandera, sinó que també va acompanyada de la implantació d’un nou Codi Ètic federatiu que es va subscriure per majoria absoluta en l’Assemblea General Ordinària de l’FCF de l’any 2015. Els encarregats de portar la bandera a cada partit són els àrbitres, no els clubs.
El Codi Ètic és un document que pretén aconseguir el foment del respecte entre totes aquelles persones relacionades amb les competicions federades, la disminució de conductes violentes o incíviques relacionades amb la pràctica esportiva i garantir el joc net en la competició.
La regulació del Codi Ètic de l’FCF té com a objectiu fonamental que en la pràctica esportiva prevalgui l’ètica, les bones costums i els valors de respecte, rectitud, compromís, lleialtat i objectivitat.
Modificacions reglamentàries:
La violència en el futbol: té solució?
Constituïda la nova Comissió d’Ètica Esportiva i de Lluita contra la Violència
Les campanyes impulsades per l’FCF, claus per erradicar la violència al món del futbol
L’esport i la (falta de) respecte
ZERO INSULTS A LA GRADA
En el curs 2015-2016, la Junta Directiva de la Federació Catalana de Futbol va decidir que a partir del mes de febrer de 2017 s’activaria un protocol d’antiviolència per erradicar la violència verbal que té lloc a les graderies dels camps de futbol i en els pavellons de futbol sala de tot Catalunya. Aquesta campanya s’anomena ‘Zero insults a la grada!’ i ha tingut una durada de dos anys, fins a la temporada 2016-2017.
En què consisteix la campanya?
Proposa erradicar els insults que profereix la graderia als diferents col·lectius que participen en un partit de futbol o futbol sala de Catalunya. D’aquesta manera, es pretén respectar a totes les persones i estaments, i protegir-los de qualsevol agressió verbal.
La finalitat és explicar quins són els efectes d’insultar els jugadors des de la graderia. A través de l’experiència de joves futbolistes s’ha posat de manifest com són de nocius els insults. Amb aquesta iniciativa s’ha incidit en animar de manera respectuosa i s’ha demostrat que sempre és millor animar que no pas criticar.
Elements que en formen part:
Modificacions reglamentàries:
+KESPORT
La Generalitat de Catalunya, juntament amb la Federació Catalana de Futbol, impulsen la temporada 2016-2017 un programa pioner a l’esport català, anomenat ‘+KESPORT!’, per reforçar, orientar i ajudar pedagògicament els entrenadors de jugadors i jugadores de 6 a 12 anys en l'àmbit de la gestió d'emocions i sentiments, el tractament de la igualtat de gènere i la resolució de conflictes. La intenció també és promocionar hàbits saludables d'activitat física i alimentació.
Aquest programa inèdit l'impulsen la Secretaria General de l’Esport i les quatre Diputacions per desenvolupar un seguit d’activitats complementàries i no invasives en la dinàmica diària de 72 clubs, tots ells escollits i valorats pel seu esforç en mantenir i potenciar el futbol base, complint així una tasca social indispensable en l'educació no formal dels jugadors i jugadores d'aquesta edat.
En què consisteix la campanya?
Una quinzena de coaches especialitzats s'han posat a treballar estretament amb uns 800 entrenadors, aproximadament, de gairebé 450 equips per a que 5.000 jugadors i jugadores millorin i aprenguin amb un total de 10 habilitats per la vida que l'Organització Mundial de la Salut (OMS) va definir el 1993 com a resultat d'analitzar els canvis socials, culturals i familiars. L'OMS va concloure la necessitat d'un aprenentatge d'habilitats interpersonals, cognitives i de gestió d'emocions més enllà del cercle familiar.
‘+KESPORT!’ desenvolupa 11 habilitats per la vida, les deu identificades per l'OMS, i n’ha afegit una més de treball en equip perquè fossin onze, tantes com jugadors té un equip de futbol, l'esport amb més força educacional del món. Aquestes són:
Elements que en formen part:
Cada habilitat es treballa en 5 activitats que s’inclouen en les sessions d’entrenament, entre les quals hi ha un partit de futbol amb regles imaginatives que els coaches de ‘+KESPORT!’ concilien amb els entrenadors en forma d’eina educativa. Un joc amb o sense pilota acompanyat d'una reflexió comuna amb els jugadors en tot just uns minuts i sense alterar el programa d'entrenament. ‘+KESPORT!’ sap que el treball en equip sempre millorarà els futbolistes individualment.
El potencial associatiu del futbol és només una part del programa. L'altre gran actiu són els mateixos clubs, la lluita dels seus directius per oferir als jugadors i jugadores instal·lacions, entrenadors, assistència mèdica, equipatges i mitjans per entrenar i jugar. No només practiquen esport, també reben educació, valors i reforcen el seu aprenentatge com a persones gràcies a la vocació de servei de tantes entitats.
En el futbol formatiu els més joves descobreixen altres lideratges, noves amistats i emocions molt diferents de les del seu entorn familiar. Segons coincideixen els educadors, el futbol és una escola de vida on aprenen i incorporen el valor d'estar en els moments durs i de saber acompanyar les derrotes, situacions d'una decisiva eficàcia pedagògica. Per això resulta clau la figura de l'entrenador, referent, autoritat de l'equip i puntal de la implementació de ‘+KESPORT!’. A més d'ajudar els jugadors en la seva evolució tècnica i tàctica del joc, pot polir les seves habilitats per la vida, aquelles que el programa subscriu com a bàsiques per a millorar com a persones i per a poder relacionar-se adequadament amb el seu entorn.
Per a ‘+KESPORT!’, els jugadors i jugadores són agents potencials de canvi dins del seu nucli familiar. Per això, un dels objectius del projecte també passa per generar una interacció que millori i esmeni les conductes i comportaments dels pares en els camps de futbol.
Modificacions reglamentàries:
Gran acollida de ‘+KESPORT!’ a la primera jornada del Festival de la Infància
ZERO INSULTS A LES XARXES
Per la temporada 2017-2018, la Federació Catalana de Futbol ha impulsat la campanya ‘Zero insults a les xarxes!’, seguint la línia de ‘Zero insults a les grades!’, per tal de conscienciar a la gent de la perillositat que tenen les xarxes socials si s’utilitzen per insultar o amenaçar a d’altres.
En què consisteix la campanya?
Pretén erradicar els insults que es produeixen a les xarxes socials i internet. En aquest sentit, l’FCF ha creat una Subcomissió específica per valorar les publicacions que es realitzen sobre els partits, que incloguin amenaces, insults o possibles vulneracions del Codi ètic de la FCF, que puguin afectar l'honor o la imatge de les persones federades i de totes aquelles que estiguin vinculades a la federació.
Elements que en formen part:
L’Assemblea General Ordinària de la Federació Catalana de Futbol del 2017 ha aprovat la creació de la Subcomissió de Xarxes Socials, enquadrada dins de la Comissió d’Ètica Esportiva i Lluita contra la Violència, i que s’encarrega d’analitzar i valorar els comentaris o manifestacions efectuats per federats i integrants dels clubs en les diferents xarxes socials i serveis de missatgeria, com poden ser Facebook o Twitter. A través d’aquesta anàlisi, la Subcomissió determina si les intervencions en xarxes socials poden comportar infraccions de la normativa vigent. En aquest cas, en dona trasllat als Comitès de Competició corresponents perquè procedeixin a obrir expedient disciplinari i, si s’escau, apliquin les sancions que pertoquin als autors d’aquestes.
Informació addicional:
La Federació ja actua contra casos demostrats i ha creat una bústia per recollir les denúncies d’aquest tipus relacionades amb l’entorn del futbol i futbol sala. Pots contactar a xarxes@fcf.cat.
Modificacions reglamentàries:
GRÀCIES PEL VOSTRE SUPORT
La Federació Catalana de Futbol, en el marc de les campanyes de ‘Respecte’, engega la campanya ‘Gràcies pel vostre suport’. Després de 5 anys de campanyes per millorar el futbol (Prou Violència, Zero Insults, +KESPORT!...), en la temporada 2017-2018 l'FCF vol centrar el seu missatge en agrair al públic que acostuma a desplaçar-se en un camp de futbol o un pavelló de futbol sala la seva col·laboració durant aquest temps.
En què consisteix la campanya?
L’FCF és conscient de la implicació de l’entorn del jugador/a (pares, mares, avis, etc.) per la pràctica del futbol i futbol sala. En la campanya s’agraeix a aquest entorn la seva presència, dedicació i tota l’ajuda i esforç que fan per tal que els jugadors i jugadores puguin seguir competint.
El pare, la mare, el germà/na o avis del jugador/a que disputa un partit, i els aficionats en general, són part fonamental del món del futbol. Una part que ha ajudat a jugadors, entrenadors, Comitès..., a fer del futbol català un lloc millor i ser referent en aquest tipus d'iniciatives. Per aquest motiu, les plantilles i cos tècnic de cada equip dona les gràcies als espectadors pel suport que els hi donen partit rere partit.
Elements que en formen part:
La campanya inclou un protocol de sortida al camp dels equips i el conjunt arbitral amb una bandera verda en tots els partits.
Informació addicional:
Per resoldre qualsevol conflicte que es pugui presentar, també s'està potenciant la Comissió de Mediació i Arbitratge.
#ORGULLOSA
El projecte, engegat la temporada 2017-2018, té com a objectius principals potenciar el futbol i futbol sala femení català durant les properes temporades a través de quatre eixos principals: formació, ajudes econòmiques, accessibilitat i visibilitat.
Actualment, l’FCF és la federació amb més llicències de tot l’estat, amb un total de 10.797 jugadores federades l’estiu del 2016, i vol seguir creixent en aquesta línia durant els pròxims anys amb un seguit de mesures que, a poc a poc, comencen a donar els seus fruits. Una bona mostra és que cada vegada hi ha més noies en tot el territori català interessades a practicar futbol i futbol sala i, en conseqüència, augmenten progressivament el nombre d’equips femenins.
En què consisteix la campanya?
Juntament amb l’etiqueta i la tipografia pròpia i única, la Federació Catalana de Futbol ha creat un logotip d’una jugadora de futbol. El lema respon a un sentiment compartit per les més de 10.000 jugadores de futbol i futbol sala federades a Catalunya: #Orgullosa de poder jugar a futbol i de practicar l’esport que més els hi agrada. La voluntat de l’FCF és treballar en els propers anys per popularitzar i normalitzar el futbol i futbol sala femení a Catalunya i, així, duplicar el número de llicències.
La campanya ha destinat en la seva primera temporada un total d’1.213.122,58 euros en la promoció del futbol femení català. D’aquests, 1.018.122,58 euros s’han repartit entre els 680 equips de Catalunya femenins de base i amateurs, tant de futbol com de futbol sala, tal com contempla el projecte, que conté una línia d’ajudes econòmiques amb una subvenció fixa per cada conjunt femení (inclosos els clubs professionals) inscrits en competicions federades i una variable per als desplaçaments que cadascun d’aquests equips realitza en el transcurs de la temporada. La resta de diners s’han destinat a accions de promoció.
Elements que en formen part:
Els quatre eixos bàsics d’aquest projecte són: formació; ajudes econòmiques; accessibilitat en l’organització de diferents activitats que ajudin a les noies a iniciar-se en el món del futbol; i visibilitat, amb la creació d’un departament exclusiu a l’FCF que vetlla pel bon funcionament del futbol femení.
Algunes de les accions més destacades són:
Des dels seus inicis, el projecte compta amb un seguit d’ambaixadores que col·laboren amb la iniciativa i ajuden a donar-li més visibilitat. Entre elles, destaquen la seleccionadora catalana Absoluta i sub 18 femenina, Natàlia Arroyo; la guanyadora del FIFA World Player el 2015, Carli Lloyd; la guanyadora del premi The Best 2017 a millor jugadora del món, Lieke Martens; i la millor jugadora catalana de la temporada 2016-2017, Alèxia Putellas.
La campanya #Orgullosa destina més d’1,2M€ a la promoció del futbol femení català
Les jugadores de futbol i futbol sala femení català, orgulloses d’#Orgullosa
L’FCF crea una pàgina web dedicada al futbol femení català
Presentació del projecte al Palau de Congressos de Catalunya
Reportatges i entrevistes que s’han realitzat a diferents clubs i jugadores
TOTS SOM UN EQUIP
TOTS SOM UN EQUIP és la campanya de la Federació Catalana de Futbol per a impulsar i promocionar el futbol i el futbol sala amateur català. El projecte neix com a continuació de la resta de campanyes engegades per l’FCF, en especial ‘Joc Net’ i ‘Respecte’. Amb inici la temporada 2019-2020, i una inversió d’1.150.000 euros en el primer curs i continuïtat en el temps, la iniciativa va dirigida a un total de 936 clubs de les categories de Primera, Segona, Tercera i Quarta Catalana en futbol, i de les categories de la Divisió d’Honor Catalana, i la Primera, Segona i Tercera Catalana de l’LCFS en futbol sala.
Entre d’altres, té com a eixos principals la millora de la gestió interna dels clubs amb equips d’aficionats en matèria de règim documental, i la promoció de l’esport en joves i del futbol base, afavorint el pas de Juvenil a Amateur. Així mateix, també vol contribuir en la millora de la salut dels esportistes que practiquen futbol en aquestes categories, així com la promoció del joc net, amb la reducció del nombre d’amonestacions per partit, i el comportament ètic a la instal·lació esportiva.
La campanya TOTS SOM UN EQUIP condiciona el lliurament de determinats ajuts econòmics a canvi de complir una sèrie d’objectius. Així mateix, estableix la continuïtat d’altres campanyes iniciades en temporades anteriors per l’FCF.
Els eixos de la campanya
La campanya TOTS SOM UN EQUIP de futbol i futbol sala amateur vol incidir en els següents eixos:
Les mesures de TOTS SOM UN EQUIP
Les mesures concretes de TOTS SOM UN EQUIP, dirigides als equips per la percepció dels ajuts econòmics, són les següents:
Els criteris de subvenció
En les categories de futbol, la campanya TOTS SOM UN EQUIP tindrà aquestes línies d’ajuts econòmics, no excloents entre si:
En futbol sala, seguint la mateixa línia, la campanya tindrà les següents línies d’ajuts econòmics:
Els elements que formen part de la campanya
El logotip de la campanya TOTS SOM UN EQUIP està il·lustrat a través del xoc de mans entre dos futbolistes rivals, emfatitzant que, malgrat el vessant competitiu durant el partit, ambdós formen part de la gran família del futbol català. El futbol és el nexe d’unió entre jugadors i equips rivals.
Pel que fa a la pilota oficial, amb el patrocini de la Secretaria General de l’Esport i de l’Activitat Física s’han creat nous models tant de futbol com de futbol sala per a la pròxima temporada, que es caracteritzen pel seu disseny innovador i atractiu:
Totes les pilotes lluiran el patrocini de la marca institucional EsportCat, i la principal, de futbol onze, tindrà els colors de la senyera amb quatre barres vermelles a sobre de fons groc i un disseny innovador i atractiu per tal de potenciar el futbol territorial català.
Informació addicional:
‘Tots som un equip’, la campanya de l’FCF per al futbol territorial català.
Els eixos i els objectius de la campanya ‘Tots som un equip’.
Els valors, el joc net i el futbol com a nexe d’unió, l’esperit de la campanya ‘Tots som un equip’.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |